forside billede_10kl
forside billede_10kl

forside billede_10kl
forside billede_10kl

1/1

Kvartalsopgave i 10. klasse

Kvartalsopgave

 

I 10. klasse laver eleverne en såkaldt kvartalsopgave. Opgaven hedder sådan, fordi man får et kvartal – altså tre måneder – til opgaven. Det er op til den enkelte elev, hvordan han/hun vælger at vægte opgavens tre bundne elementer, der skal bestå af en teoretisk, praktisk og en kunstnerisk del. Emnet er frit, og opgaverne bedømmes internt. Kvartalsopgaven kan ses som en forsmag på årsopgaven, der ligger i Steiner HF'en.

10 kl kvartalsopgaver5.jpg

Halfdan

Min kvartalsopgave handlede om emnet gamedesign. Jeg fortalte om min proces med at lave et videospil, som både var min praktiske og kunstneriske del.

 

Jeg valgte mit kvartalsopgave-tema, fordi det var noget, jeg havde arbejdet med før, og som jeg gerne ville blive bedre til.

 

Det bedste ved at lave kvartalsopgaven var nok at opleve, hvor nemt det var at fordybe sig i noget, som man selv var interesseret i. Noget af det vigtigste, jeg lærte ved opgaven, var, hvor stor en hjælp det er at have en god tidsplan.

Lukas

Min kvartalsopgave handlede om SoundCloud.

 

Jeg indsendte en sang og lavede et beat.

 

Jeg valgte mit kvartalsopgave-tema, fordi jeg synes, det er et spændende emne.

 

Det bedste ved at lave kvartalsopgaven var, at nu ved jeg mere om emnet.

Julius

Min kvartalsopgave handlede om klaverets historie.

 

Jeg kom ind på forskellige klavertyper, der har været igennem tiden.

Jeg lavede også et nodehæfte, hvor jeg skrev noderne til Matador.

 

Jeg valgte mit kvartalsopgave-tema, fordi jeg spiller klaver i min fritid, og fordi jeg var en smule nysgerrig på, hvad for nogle klaverer, man havde brugt.

 

Det bedste ved at lave kvartalsopgaven var nok, at jeg kunne fordybe mig i et emne, jeg fandt interessant. Det jeg tager med mig er, at jeg nok skulle have skrevet lidt mere.

 

Ida

Min kvartalsopgave handlede om strik i Norden.

 

Jeg skrev derfor om de nordiske strikketraditioner og dykkede ned i flerfarvestrik. Derudover spandt jeg mit eget garn, som jeg farvede med valnødder. Garnet brugte jeg til at skabe en nordisk mønster-sweater, som jeg selv lavede opskriften på.

 

Jeg valgte mit kvartalsopgave-tema, fordi jeg elsker at strikke og ønskede at lære mere om de nordiske traditioner.

 

Det bedste ved at lave kvartalsopgaven var, at det var en enorm spændende proces, hvor jeg lærte dels en masse om strik, men også om mig selv om mine værdier.

Mattis

Min kvartalsopgave handlede om lyd-syntetisering (synthesizeren).

 

Jeg byggede min egen analoge modulære synthesizer. Min skriftlige del handlede om bølgelære og kredsløbsteori.

 

Jeg valgte mit kvartalsopgave-tema, fordi jeg så en sprød synthesizer til en Bremer/McCoy-koncert (Moog One, dem med 32-polyfoni).

 

Det bedste ved at lave kvartalsopgaven var at fordybe mig i et emne og opnå fuld forståelse ved at arbejde med en skriftlig, praktisk og kunstnerisk del. Jeg har også lært en god sjat analog kredsløbsteori.

Hannah

Min kvartalsopgave handlede om skønhedsidealer og konsekvenserne af dem.

 

Til den kunstneriske del havde jeg tegnet tre forskellige skønhedsidealer.

  

Jeg valgte mit kvartalsopgave-tema, fordi det er et interessant emne, som jeg ønskede en dybere forståelse for.

 

Det bedste ved at lave kvartalsopgaven var friheden til at fordybe sig i lige det, man ville. Det krævede meget selvdisciplin og tid at få lavet opgaven. Jeg har lært en hel masse om, hvad der fungerer i en større opgave, og hvad der ikke gør.

Hvis du vil vide mere...

Hvis du vil vide mere om, hvordan det er at gå på Steiner HF, så se med her:

SE ELLER GENSE VIRTUELT ÅBENT HUS
SE SMÅ FILM OM STEINER HF
SE LILLE FILM OM STEINER HF I ODENSE

Du kan også kontakte os. Så fortæller vi gerne mere eller gi'r en rundvisning.
hf@rss-odense.dk eller 65 95 70 04.
Vi har stadig ledige pladser – både på hf og i 10. klasse – og det kan stadig nås.