

Årsopgave
Maj 2025
I februar/marts afleverer og fremlægger elever i 2. hf deres afsluttende årsopgave. Opgaven er en slags 'mini-speciale', hvor eleverne skal vise, at de inden for en tidsramme på et år kan arbejde selvstændigt og disciplineret med et udvalgt emne. Opgaven skal indeholde både en praktisk, teoretisk og kunstnerisk del, da alle disse dele vægtes højt på en steinerskole. Et år før opgaven skal afleveres og præsenteres, offentliggør eleverne deres valg af emne, som er frit.
Årsopgaverne skal laves ved siden af den almindelige skolegang, og hver elev har en vejleder tilknyttet. Årsopgaverne skal afslutningsvis udstilles og fremlægges foran et publikum. En fagperson med særlig viden om det valgte emneområde, vil efterfølgende vurdere de færdige opgaver. Elevernes emnevalg spænder altid vidt. Som en del af årsopgaveafleveringen laver eleverne en indbundet bog i tilknytning til opgaven i faget bogbinding.
Nedenfor kan du læse om tre tidligere elevers årsopgaver
Sofias årsopgave

Sofia fra 2. hf satte sig marts 2024 for – da hun gik i 1. hf – at hendes årsopgaves tema skulle omhandle hjælp til børn, og gerne flygtningebørn, her i Danmark. Ideen opstod, da hun gerne vil gøre noget, der kunne hjælpe børn. Hun ville også gerne ud at lave noget i praksis, en form for social hjælp. Sofias mor foreslog derfor, at hun lavede noget med flygtninge og ad den vej kunne hjælpe og støtte børn. Det var for Sofia generelt et helt nyt område, og hun udfordrede på den måde sig selv. Men det var også fordi, at hun havde en ide om, at det måske var et område, hun fremover gerne ville beskæftige sig med, og gennem årsopgaven kunne hun udforske det lidt mere.

Azras årsopgave
Min interesse for emnet kom meget naturligt, da det fylder en stor del af mit liv. Jeg er nemlig selv muslim, og jeg valgte tildels dette emne, fordi jeg blev nysgerrig på at lære mere om noget, der betyder rigtig meget for mig. Som muslim følte jeg altid, at arabisk var nøglen til en dybere forståelse af min egen tro. Dette var en anden grund til, at jeg ønskede at bruge min årsopgave på netop Islam, hvor jeg kom ind på emner som at lære sproget og undersøge religionens historie, kultur, kunst mv.

Rasmus'
årsopgave
Jeg vidste, at den praktiske del skulle være at skyde et stort stævne i opgaveperioden, hvor den teoretiske del skulle give læseren baggrundsviden om bueskydning, konkurrencer og mesterskaber. Da mine håndværksmæssige evner og interesser for træarbejde er store, var jeg heller ikke i tvivl om,