top of page
Johannes2_sh.jpg

HVAD KAN MAN SÅ BLIVE
 EFTER  STEINER HF?

Johannes3_sh.jpg

Johannes

Fra Steiner HF til bådebyggeruddannelse

Jeg er ved at uddanne mig til bådebygger med speciale i skibstømrerarbejde. Selve skoledelen foregår på Helsingør Tekniske skole, og jeg er nu på andet hovedforløb, og så er jeg i lære på Odden Bådeværft. Jeg fik min Steiner HF i 2020, og min årsopgave dér handlede faktisk om smakkejoller, og jeg restaurerede også en som en del af opgaven. Dengang havde jeg ingen ide om, at jeg ville ende med at gå videre af den vej, for det var lidt et tilfælde, at jeg valgte det emne til min opgave, men interessen har jo selvfølgelig været der. Tre måneder efter at jeg var færdig på steinerskolen var jeg ude at sejle med Skoleskibet Danmark i tre måneder. Det kan stærkt anbefales. Det er en stor oplevelse og giver et godt afbræk efter mange års skolegang, og man får mulighed for at mærke sig selv, samtidig med at man får en masse erfaring. Sjovt nok, er der rigtig mange, som har gået på steinerskole, som tager ud at sejle enten med Georg Stage eller Skoleskibet Danmark. Efter de tre måneder er man ubefaren skibsassistent, som betyder, at man må arbejde på skibe i handelsflåden. Egentlig troede jeg, at jeg ville begynde på bådebyggeruddannelsen efter skoleskibet, men fordi det var så sjovt at sejle, valgte jeg i stedet at fortsætte med at sejle i en periode, primært på gamle træskibe. Og så fik jeg hyre på en slæbebåd i en måned. Det var en fed oplevelse at prøve at sejle som et arbejde og være en del af en besætning på den måde, og ikke bare sejle mest for sjov. Jeg sejlede bl.a. oppe ved Skotland. Efter slæbebådsjobbet begyndte jeg direkte på bådebyggeruddannelses grundforløb. Det var i januar 2022. Efter de fem måneder, som grunduddannelsen varer, og hvor man forbereder sig på at komme i lære, nåede jeg faktisk at blive træt af det og ville bare ud at sejle igen. I stedet endte jeg dog med at tage nogle håndværkerjobs. Men da jeg så fik mulighed for at få en bådebyggerlæreplads på Odden Bådeværft sidste forår, slog jeg til. Vi restaurerer gamle fiskekuttere og store træbåde og yder forskellig service på dem, og så bygger vi nye joller. Vi er et ungt hold på tre med to elever på hhv. 27 og 24 år og så læremester på 33 år, så det er ret fedt, og jeg er meget glad for uddannelsen, som veksler mellem skole- og praktikophold. Jeg tager jo en håndværkeruddannelse, og det er klart, at jeg der har fået rigtig meget med mig fra steinerskolen, for vi har jo arbejdet med mange forskellige typer håndværk og har været vant til at arbejde med vores hænder. Jeg er meget bevidst om, at jeg har fået det med fra skolen – også i forhold til det æstetiske og kunstneriske. Jeg har udviklet en kritisk sans, som jeg konkret kan bruge, for jeg har fra skolen øvet mig i at tingene skal gøres ordentligt, at de skal se pæne ud, og måske også se ud på en bestemt måde. Omhyggelighed og faglig stolthed i forhold til det man laver, er jo også det uddannelsen og faget her går ud på. Men der er mange andre ting, jeg har fået med mig fra min skoletid på steiner, som man måske ikke lige umiddelbart tænker over. Jeg synes bl.a., at jeg ofte oplever, at jeg har en større ro og omhyggelighed, når jeg møder udfordringer, og at jeg navigerer på en anden måde ved forskellige problemstillinger, end mange andre. Det samme gælder for andre af mine tidligere klassekammerater fra steiner. Måske har det noget at gøre med, at man på steinerskolen jo ikke er vant til det eksamenspres, som mange andre lider under. Jeg har endnu ikke været til en traditionel eksamen – på uddannelsen her er det bestået eller ikke-bestået eller en anden form for eksamen – men jeg ville ikke være nervøs, hvis jeg skulle, tror jeg. Det er jeg heller ikke, når vi får opgaver, der skal løses og præsenteres. Den rutine og erfaring har jeg jo med mig. Jeg synes, at det er vigtigt at få med, at man er godt rustet til at gå mange forskellige veje med den ’værktøjskasse’, man får med sig fra steinerskolen. Jeg kan jo se, at vi laver alt muligt forskelligt i dag, os der har gået på steiner. Efter planen er jeg færdig som bådebygger i 2026. Når jeg er færdig, tror jeg, at jeg først vil arbejde freelance på forskellige projekter og komme lidt rundt i landet og til udlandet. Det danske svendebrev er heldigvis meget respekteret i udlandet. Jeg vil gerne bruge mit håndværk til at skabe specielle ting, måske på sigt få min egen virksomhed og et par lærlinge. Jeg vil gerne bruge håndværket til at holde noget gammel og traditionelt vedlige og samtidig tage det ind i fremtiden, så det alligevel blive moderne og ikke bare et museum.

2d343ec4-eb24-4e7b-b001-2e32d4c2f9ed_edi

Clara

Fra Steiner HF til mode og design i Milano

DSC05845_edited.jpg

Jeg blev færdig på Steiner HF i 2020, og efter at have arbejdet et års tid i vuggestue/børnehave og SFO søgte jeg ind på IED (Istituto Europeo di Design) i Milano, som er en international skole for mode og design. Lige nu er det eksamenstid, og jeg er ved at lave min afsluttende opgave på 3. år, hvor jeg laver en tøjkollektion til kvindelige klassiske musikere. Jeg elsker at rejse, men jeg kunne ikke lige overskue at tage på interrail eller ud og rejse et halvt år, som mange ellers gør, inden de går i gang med uddannelse. Derfor søgte jeg ind på Designskolen Kolding, da jeg godt vidste, at jeg ville arbejde med design og mode. Jeg kom også igennem første optagelsesprøve, men da jeg så samtidig fik mulighed for at studere i Milano, sprang jeg til der i stedet og takkede pænt nej i Kolding om at gå videre. Det at kunne studere og bo i et andet land var for mig en oplagt måde at komme ud i verden på og samtidig få et lands kultur helt tæt på. Den kombination kan jeg virkelig anbefale. Nu er jeg her på 3. år, og jeg er vild med det, så indtil videre bliver jeg her, hvor jeg både har fået venner og en italiensk kæreste. I en periode overvejede jeg at fortsætte med en master i Paris efter sommerferien, men jeg har besluttet, at jeg først lige vil se, hvilke jobmuligheder der måtte være, og om det kan hænge sammen for mig økonomisk. Lønnen er nemlig ikke særlig høj som nyuddannet her, det er udgifterne til gengæld, når man bor i en by som Milano. Jeg har altid godt kunne lide at sy og designe, og min årsopgave på Steiner HF handlede også om bæredygtig mode, hvor jeg bl.a. designede en kollektion i 60’er stil ud af stofrester. Der er rigtig meget fra steinerskolen, som jeg har taget med mig og kan bruge på mit studie, ikke mindst erfaringen og modet til at kaste mig ud i ting og materialer og arbejde med det kunstnerisk. Gennem min håndarbejdslærer på steinerskolen fik jeg interesse for at sy på maskine, og vi syede også i læder. Derfor tør jeg også godt designe og sy lædertasker nu til mit projekt, og så har jeg tilmed været heldig at blive sponsoreret af en læderfabrik. Senest har jeg indbundet en af mine afleveringsopgaver i bogform. Det var oplagt, for jeg har haft bogbinding på steinerskolen, og så sparede jeg oveni penge, da jeg ikke skulle betale andre for at binde den ind. Det gav også lidt ekstra credit i bedømmelsen. Fag som sølvsmedning, træarbejde og stenhugning havde vi også på steinerskolen, og selv om jeg ikke konkret arbejder med det nu, har det givet mig en forståelse for formgivning i en designproces. Og det at male og tegne har jeg naturligvis også kunne tage direkte med mig videre fra steinerskolen til mit studie. Jeg har altid været en med mange ideer og også skiftende interesseområder, men det med mode og design har holdt ved. Det gode ved uddannelsen her er, at vi beskæftiger os med så mange forskellige områder af design og også udvikling af forretningsmodeller. Derfor bliver det aldrig kedeligt for mig, for der er så mange veje at gå inden for området.

Andrea2_edited_edited.jpg
Andrea_edited.jpg

Jeg fik min Steiner HF i 2020, og derefter arbejdede jeg som nattevagt i et års tid. Det var dengang under corona, så alting var lidt specielt. Siden jeg var ca. 10 år, har jeg drømt om at blive politimand, så det var helt klart min plan at gå den vej, men jeg valgte først at melde mig som værnepligtig og blev så uddannet brandmand hos Beredskabsstyrelsen. Herefter rejste jeg til Grønland og arbejdede som brandmand. Desværre brækkede jeg min ankel efter et halvt år, og det betød, at jeg først ville være arbejdsdygtig som brandmand igen efter to år, når anklen var genoptrænet, da jobbet selvfølgelig kræver, at man kan løbe, kravle på stiger og i det hele taget være fysisk på toppen. Drømmen om at søge ind på Politiskolen var dermed også – i hvert fald for en periode – sat på pause, for der skal man jo også have fysikken i orden. Da jeg altid har været typen, der har det bedst, når der sker noget, kunne jeg jo heller ikke bare vente på, at min ankel var i orden igen. Og fordi jeg trives med at være fysisk aktiv og arbejde med mine hænder og ikke er særlig god til at sidde stille i al for lang tid ad gangen og kun skulle bruge hovedet, var det oplagt for mig at gå håndværkervejen. På steinerskolen havde vi jo også håndværksfag sammen med de boglige fag, hvilket var en god kombination, fordi det gav en varieret skoledag. Jeg overvejede først, om det skulle være tømrer- eller maleruddannelsen, jeg skulle vælge – VVS skulle det i hvert fald ikke være – men det endte med, at det var elektrikeruddannelsen, der tiltalte mig mest, også fordi der er en del matematik i det, som jeg altid godt har kunnet lide, også dengang på Steiner HF. Så jeg søgte jeg ind og blev optaget på elektrikeruddannelsen på TEC (Technical Education Copenhagen) på Frederiksberg med start i januar 2024, så det er stadig forholdsvis nyt for mig. Uddannelsen tager 4 ½ år, og jeg synes, det er spændende, og jeg befinder mig godt med det, så det kan da sagtens være, at jeg ender med at arbejde som elektriker en gang, men politidrømmen lever stadig i mig, så derfor ved man jo aldrig helt…Det må tiden vise.

Andrea

Fra Steiner HF til brandmand og elektriker med politidrømme

Mathias

Pix Mathias_edited.jpg

Jeg fik min Steiner HF i 2020 og er nu i gang med andet semester på filosofi på Aarhus Universitet

Efter Steiner HF, inden jeg fandt ud af, hvad jeg ville studere, lavede jeg lidt forskelligt. Bl.a. tog jeg over fire måneder spansk på B-niveau som fjernundervisning på VUC. Så fik jeg også prøvet at gå til eksamen. Det var sjovt at prøve. Derefter rejste jeg til Spanien på ’workaway’, hvor man får kost og logi et sted, mod at man arbejder fem timer om dagen. Det var spændende og sjovt, og jeg fik flere spanske venner, som jeg stadig ses med. Vi har siden, vi mødtes første gang i 2021 hvert år gået forskellige camonier og går 300-400 km hver gang. Jeg synes, det var lidt svært at finde ud af, hvad jeg ville læse. I lang tid troede jeg, at jeg skulle læse musikvidenskab, fordi jeg selv spillede og spiller meget musik. Min årsopgave på Steiner HF handlede også om komposition og harmonisering. Men jeg havde umiddelbart ikke den store lyst til at blive gymnasielærer, som nok er det mest sandsynlige vej med uddannelsen, så søgte jeg videre efter andre uddannelser. Jeg har altid være optaget af systemtænkning, så jeg overvejede også lingvistik, men der kunne jeg heller ikke rigtig se mig selv i et job efterfølgende. Filosofi har også noget af systemtænkningen i sig, og jeg fik snust lidt til det, da jeg gik på Testrup Højskole på filosofilinjen. Det var spændende, og jeg kunne rigtig godt lide det. Lige inden jeg tog på højskole, havde jeg et barselsvikariat som pianist på steinerskolen. Det endte med, at jeg søgte ind på filosofi i Aarhus i marts 2023. Det har jeg ikke fortrudt. Filosofiuddannelsen her i Aarhus er meget bred og favnende, så vi prøver meget forskelligt. Ved siden af spiller jeg stadig musik og er med i bands. Det har været meget givende og brugbart, at vi i overbygningen og på Steiner HF har prøvet så mange forskellige ting og har haft så mange håndværksfag. Jeg kan også godt lide, at man går til tingene, som de er og ikke grubler alt for meget over dem. Det har jeg også taget med mig i det akademiske. Jeg er ikke bange for at prøve nye fagområder af – vi er jo alle nybegyndere på et tidspunkt. Jeg synes, at en ungdomsuddannelse skal være bred og almendannede og ikke specialiseret, sådan som Steiner HF og overbygningen er, og hvor der også er plads til fordybelse fx i årsopgaven og i hovedfagsperioder. Jeg forstår ikke, at der er behov for, at ungdomsuddannelser skal være så akademiske. Det er vigtigt at have håndværket med også. Min oplevelse af overbygningen og Steiner HF minder lidt om universitetsstrukturen. Du skal begge steder selv tage et ansvar for din læring også, ikke som en hård hammer, men mere som et udtryk for, at læring også er godt og sundt. Det er derfor slet ikke fremmed for mig at være på universitetet. Om jeg fortsætter, så jeg får en kandidatgrad i filosofi, ved jeg endnu ikke. Efter min bachelor kan det godt være, at jeg ender med at gå i en lidt anden retning. Lige nu er alt, som det skal være, og jeg er glad for mit studie.

Frederike pix 01_edited.jpg

Frederike

Fra Steiner HF til Lingvistik på Aarhus Universitet

Jeg fik min Steiner HF i 2021 og begyndte på Lingvistik på Aarhus Universitet i 2022. Lige efter Steiner HF arbejdede jeg i Fakta, indtil jeg i september flyttede ned til min grandkusine i Berlin. Det var fedt at opleve Berlin, men det var under corona, så byen bar meget præg af det. Derfor blev det kun til tre måneder dernede. Hjemme i Danmark arbejdede jeg en periode i SFO’en på min gamle skole. I marts tog jeg så til Spanien med en veninde, hvor vi både rejste rundt og var på workaway i bjergene i nogle uger. Herefter fortsatte jeg rejsen alene og tog videre til Italien. Først på workaway og bagefter besøgte jeg nogle af de italienske byer. Den traditionelle kunst- og arkitekturrejse i 2. hf, som bl.a. går til Italien, og som jeg havde set frem til i så mange år, kunne ikke lade sig gøre for os pga. coronanedlukninger. Derfor ville jeg gerne opleve nogle af de steder på egen hånd, nu hvor det var muligt igen. Jeg kom også til Schweiz, hvor jeg vandrede i bjergene. Efter den rejse tog jeg direkte til Aarhus og hentede nøglerne til mit kollegieværelse. Både ansøgning til universitet og at finde et sted at bo, ordnede jeg på min rejse. I sommerferien, inden jeg begyndte på universitetet, nåede jeg også lige at besøge en veninde i England. Når jeg ser tilbage på det, nåede jeg faktisk en hel del på det sabbatår. Jeg er glad for mit studievalg, og jeg kan se mig gøre min bachelor færdig. Men måske skal der noget mere kulturelt ind over kandidaten, for sprogdelen alene kan godt være noget nørdet. Den sociolingvistiske del, om hvordan kultur og sprog påvirker hinanden, og måden vi er sammen på, er til gengæld vildt spændende. Hvis der er en fed kandidatuddannelse i Berlin, kan det være, jeg skal læse den der! Sprogpsykologi, som man kan læse i København, lyder også ret spændende, men jeg ved ikke helt, om jeg er en københavnerpige. Uanset bliver det nok til et sabbatår efter min bachelor, så jeg lige finder ud af, hvad jeg vil. Jeg har altid været klar over, at jeg ville læse noget med kultur og sprog. Sprog har altid interesseret mig, også det med at være bilingual, som jeg selv er med tyske forældre. Min 2. prioritet på universitetet var også tysk, men jeg er nu glad for, at det blev Lingvistik. Jeg har nogle rigtig gode studiekammerater, som også er med til at give en god studiekvalitet. Jeg har så valgt tysk på mit 5. semester, da vi skal vælge et tilvalgsfag på et helt andet studie. På 6. semester skal jeg læse på universitetet i Trondheim, så jeg får faktisk min bachelor deroppe. Vi er to, der skal afsted sammen. Det bliver superhyggeligt, og jeg glæder mig. Som barn boede min familie og jeg også i Norge nogle år, så det er også lidt nostalgisk. Det er ikke som sådan specifikke ting, jeg har taget med mig fra steinerskolen og Steiner HF, men jeg har fået en viden om meget og haft mange forskellige berøringsflader. Det gør også, at jeg generelt tænker, at det nok skal gå alt sammen. Jeg har mange gange på studiet kunnet sige, at det har jeg prøvet før. Folk bliver forundrede over, at jeg har prøvet så mange ting i min skoletid. Det er lidt sjovt. Til gengæld havde jeg aldrig prøvet at gå til eksamen før! Vi har skrevet SSO og lavet store opgaver på Steiner HF, så jeg var jo ikke bagud, men jeg kendte ikke eksamensstrukturen. Det er nu gået helt fint, selv om det var nyt for mig, og jeg var spændt første gang. Men vi blev godt forberedt, og mine studiekammerater har været gode til at sætte mig ind i det også. Sidste år hørte vi et oplæg fra EU-Parlamentet om at være oversætter/tolk, fordi de mangler danske oversættere dernede. Det såede et frø i mig, for jeg kan virkelig godt forestille mig at skulle oversætte. Ikke nødvendigvis i EU-Parlamentet, det er lidt langt væk fra familien, men måske i en organisation, som jeg kan stå inde for, for eksempel en humanistisk organisation der sætter fokus på klima og menneskerettigheder. Det skal i hvert fald være noget med sprog og kultur.

IMG_9029_edited.jpg

Da jeg blev færdig på Steiner HF i 2020, arbejdede jeg først som vikar på min gamle skole og i en børnehave. I september året efter begyndte jeg på SDU på Product Development and Innovation. Jeg er nu snart færdig med min bachelor. Inden jeg valgte uddannelse, havde jeg kigget en del rundt for at finde den, der tiltalte mig mest. Jeg vidste, at jeg gerne ville på universitetet og undersøgte først matematik, som jeg er meget glad for, men også tekniske- og naturvidenskabelige uddannelser og ingeniørstudiet, herunder robotteknologi. Jeg overvejede faktisk også medicin, psykologi eller jura, men jeg fandt ud af, at de var lidt for langt væk fra der, hvor jeg havde min særlige interesse, og der ville nok også være lidt for meget læsning til min smag. Valgte jeg matematik, syntes jeg til gengæld ikke, at jobmulighederne så ud til at være så spændende. Uddannelsen, som jeg endte med at søge ind på, havde flere elementer i sig og var et godt mix af forretningsudvikling, ingeniørfag og design. Jeg har ikke fortrudt det valg. I starten af mit studie fortsatte jeg ved siden af som vikar på skolen, men senest har jeg arbejdet som studieassistentforsker for en professor fra Center for Integrerende Innovationsledelse på det samfundsvidenskabelige fakultet, og det planlægger jeg at fortsætte med på min kandidat sammen med de projekter, jeg ellers har gang i. Det er på mange måder et meget kreativt studie, hvor vi også tegner, modellerer og arbejder i træ- og metalværksteder. Lidt ligesom på steinerskolen, selv om jeg nu synes, at der mangler en del værktøjer her i forhold til, hvad vi havde steiner. Vi bruger værkstederne til at lave modeller og til at teste, om de fungerer i praksis, fordi man ikke alene kan basere det på, hvad man er nået frem til på computeren. Det har helt klar været en fordel her også at have haft perspektivtegning, som vi havde på steinerskolen, og i det hele taget en kreativ og håndværksmæssig tilgang med sig. Og selv om jeg så til gengæld ikke havde den store erfaring med at gå til eksamen, fandt jeg hurtigt ud af, hvordan det fungerer, både de skriftlige og de mundtlige. Vi har mest mundtlige eksamener, og de minder på mange måder om vores fremlæggelser på Steiner HF. Jeg var da lidt nervøs første gang, jeg skulle til en rigtig eksamen, selv om det var mundtlig fysik. Jeg fik 12, så det gik fint. Jeg synes nu stadig, at eksamener er lidt dumme, men sådan er det nu engang her. På uddannelsen har jeg været med til at starte en studieorganisation op, da der manglede noget sammenhængskraft. F.eks. kan man læse 5. semester i udlandet, og der er det jo oplagt, at de, der havde været afsted, kan fortælle om det, til dem, der overvejer, om de skal afsted. Sådanne arrangementer, har vi f.eks. fået op at stå. Det var også lidt tamt bare at få en mail, hvor der stod tillykke, og hvor ens eksamensbevis var vedhæftet, når man blev bachelor. Vi har nu fået arrangeret det sådan, med et sponsorat fra SDU, at der er et lille festligt arrangement med rød løber, flag og lidt at drikke for at markere, at man har fået sin bachelor. Det er både det faglige og det sociale, vi forsøger at styrke ved at skabe et miljø, hvor vi snakker mere sammen på kryds og tværs, både på bachelor-og på kandidatdelen og med de uddannelser, som vi samarbejder med f.eks. Integreret design. Her planlægger vi nogle fælles grillaftener og volleyballturneringer. Der er jo ingen grund til, at vi skal være så isolerede. Dette og sidste semester har jeg har ved siden af mit almindelige studie været med i et startup-talentprogram på SDU, der hedder Below Zero, hvor man samarbejder i grupper på tværs af fakulteter med projekter, der skal have en grøn vinkel. Det har været superspændende. Det har gjort, at jeg tænker, at det måske kunne være interessant at starte sin egen virksomhed en gang og derigennem arbejde med design, forskning og udvikling af nye produkter. Men lige nu ser jeg bare frem til at fortsætte mine studier på kandidatuddannelsen, og så finder jeg ud af, hvad der skal ske bagefter til den tid.

Jonas

Fra Steiner HF til Product Development and Innovation på SDU

Katrin pix 02_edited.jpg

I 2020, efter min Steiner HF, blev jeg pædagogmedhjælper i en steinerbørnehave og var der i ca. 2,5 år. Jeg har ikke gået i steinerbørnehave, begyndte på steinerskolen i 3. klasse, så børnehaven skulle jeg lige have med. Det var dejligt at være i børnehaven, og det gav en god betænkningstid i forhold til fremtiden. Planen var egentlig, at jeg skulle være havbiolog med hvaler som speciale – min årsopgave på Steiner HF var også om hvaler. Jeg fandt så ud af, at det først er på kandidatdelen, at hvalerne kommer ind i billedet, og det rakte min tålmodighed ikke til. Biologer arbejder desuden ofte alene, så det sociale aspekt ville jeg sandsynligvis komme til at savne. Mens jeg var i børnehaven, havde jeg 2 måneders orlov og var i Uganda med organisationen Try Medics og arbejdede på et hospital – en vild og fantastisk oplevelse, hvor jeg så og oplevede ting, jeg aldrig vil glemme. Derfor overvejede jeg nu den sundhedsfaglige vej, da jeg nu vidste, at jeg gerne ville arbejde for Læger uden Grænser en dag og være med til at gøre en forskel den vej. Jeg søgte ind på medicin og kom ind. Jeg skulle bare lige opgradere kemi til B-niveau på GSK (gymnasiale suppleringskursus) i sommerferien. Men jeg sprang fra kurset efter to dage pga. en forfærdelig underviser. Samtidig vidste jeg også, at det ikke passer helt til min natur, at der ville gå så lang tid fra jeg begyndte på medicinstudiet, til jeg var færdiguddannet læge. Derfor undersøgte jeg andre uddannelser med vægt på anatomi og fysiologi, og som også gerne måtte være matematisk orienteret. Så kom radiografuddannelsen op, og meget impulsivt søgte jeg en standby plads og blev optaget dagen efter. Det var januar 2023. Jeg er meget glad for radiografuddannelsen og laver en masse fagligt ved siden af. Jeg er formand for danske radiografstuderende, sidder i vores fagbevægelses hovedbestyrelse og i regionsbestyrelsen for radiografer som de studerendes repræsentant og er også sundhedsfaglig repræsentant i FH (Fagbevægelses Hovedorganisation) Ungdom. Alt sammen spændende, lærerigt og relevant, selv om jeg aldrig havde troet, at det var noget for mig. Lige nu skulle jeg have været i studiepraktik på et hospital i Nepal i 3 måneder. Da min studiekammerat sprang fra, lige før vi skulle afsted, kom jeg desværre ikke afsted, da man skal være to. Jeg vil også gerne opleve sundhedsvæsenet i et arabisk land og havde håbet på at komme til Palæstina eller Iran, som man normalt kan vælge i 7. semester, men lige nu er det ikke muligt pga. krig. Planen er så i stedet, at jeg vælger sundhedssystemer i Centralafrika, og så skal jeg til Rwanda og Uganda. Det ser jeg frem til. Det er spændende at kende forskellige sundhedskulturer. Man får en forståelse for, hvorfor folk tolker ting forskelligt. Det er relevant viden, også i sundhedsvæsen herhjemme. Fra steinerskolen har jeg helt sikkert en ro med mig i forhold til eksamener. Jeg kender ikke til eksamenspres som mange andre. Jeg forstår ikke hysteriet, og synes det er forfærdeligt, at folk bliver syge af at skulle til eksamen og tror verden går under, hvis de ikke får 12. På steiner fremlægger man ofte sine opgaver. Det kan minde om at gå til eksamen, bare uden karakterer. Jeg tænker nok lidt anderledes end mange af mine studiekammerater, måske pga. min steinerskolebaggrund. Jeg tegner fx mine noter og skriver meget lidt. I de små klasser lavede vi jo tegninger til de historier, vi hørte. På studiet laver jeg nu tegninger til undervisningen. Det er lidt sjovt. Jeg har også en ret god fornemmelse for 3D, da vi på steinerskolen tegnede meget og blev vant til at se tingene i perspektiv. Det giver supergod mening, når man som radiograf skal kigge på scanninger, som man jo ser i snit og vinkler. Det er klart en fordel, kan jeg mærke. Om jeg senere skal læse en kandidat i folkesundhed eller vælge at læse til beskrivende radiograf, får vi se, men min ambition er helt sikkert at arbejde for Læger uden Grænser og være fagpolitisk aktiv i fremtiden også.

Katrin

Fra Steiner HF til radiologistuderende og Læger uden Grænser-ambitioner

Sofus pix_edited.jpg

Sofus

Fra Steiner HF til datalogi på Syddansk Universitet i Odense

Jeg fik min Steiner HF i 2020. Det første år, efter jeg var færdig, arbejdede jeg på fuld tid som murerarbejdsmand. Det var ikke fordi, jeg havde planer om at blive murer, men jobbet og muligheden bød sig, og det blev et fint og sjovt år, og nu ved jeg så også lidt om det fag. Jeg havde ingen anelse om, hvilken vej jeg ville gå uddannelsesmæssigt, men da jeg begyndte at se på mulighederne, faldt jeg over datalogi. Det sidste år på Steiner HF var jeg i min fritid begyndt at interessere mig for at kode, så jeg syntes, at datalogistudiet lød spændende. Derfor søgte jeg ind og blev optaget, og jeg elsker mit studie og har gjort det fra dag ét. Det er jo min hobby, som jeg beskæftiger mig med hver dag, så det kan ikke være bedre. Det er et teoretisk studie med mange projekter, og vi lærer bl.a. om kunstig intelligens, at lave apps, hvordan man hacker m.m. Jeg har været i gang i knap tre år og er nu ved at afslutte min bachelor, og jeg skal helt klart fortsætte ad samme spor og tage min kandidat. Selv om jeg aldrig har været til eksamen og fået karakterer på Steiner HF, og det på den måde var nyt for mig at skulle til det på universitetet, så har det ikke været et problem. Første gang var jeg selvfølgelig lidt nervøs, men det gik supergodt. Det har helt sikkert noget at gøre med, at vi på Steiner HF, og for mit vedkommende også i grundskolen på steinerskolen, har været vant til at fremlægge vores mange forskellige opgaver og projekter for klassen og for andre. Jeg synes egentlig godt, at man lidt kan sammenligne de mange fremlæggelser på Steiner HF med at gå til eksamen på universitetet. Jeg havde i hvert fald en rutine og tryghed i det, som har været en stor fordel for mig på uni, især når jeg skal til mundtlig eksamen og have styr på 12 emner, som svarer til to timers fremlæggelse, men kun skal fremlægge 10 min. af det. Jeg har været meget godt klædt på fra Steiner HF til studiet, synes jeg, og da vi også har meget matematik, er jeg glad for, at jeg havde matematik på A-niveau på Steiner HF. Kodningen lærte jeg selvfølgelig ikke på Steiner HF, og computere fyldte ikke vildt meget i vores skoledag, men vi lærte at gå i dybden med mange forskellige projekter og typer af opgaver, og det kan jeg helt klart bruge. Vi er stadig mange fra min gamle hf-klasse, der ofte er i kontakt med hinanden og ses, og jeg bor faktisk også sammen med nogle af mine gamle klassekammerater nu. Det er superhyggeligt.

bottom of page