forside%20billede7_edited
forside%20billede7_edited

forside%20billede7_edited
forside%20billede7_edited

1/1

Årsopgaven

Årsopgaven

 

Hvert år i begyndelsen af marts afleverer og fremlægger elever i 2. hf deres årsopgave. Det er en slags 'mini-speciale', hvor eleverne skal vise, at de, inden for en tidsramme på et år, kan arbejde selvstændigt og disciplineret med et udvalgt, men frit, emne. Opgaven skal både indeholde en praktisk, teoretisk og kunstnerisk del, da alle disse dele vægtes højt på en steinerskole og på Steiner HF.

Eleverne binder selv deres skriftlige del ind og har derfor også i en periode faget bogbinding. Årsopgaverne skal laves ved siden af den almindelige skolegang, og hver elev har en vejleder tilknyttet.

Årsopgaverne udstilles og fremlægges foran et stort publikum. En fagperson med særlig viden om det valgte emneområde vil efterfølgende skriftligt vurdere de færdige opgaver.

Elevernes emnevalg og måde at tilgå deres opgave på spænder altid vidt. Her kan du læse lidt om nogle af dette års elevers valg af emne, og hvad de har fået med sig, ved at arbejde med så stor en opgave igennem et helt år.

2. hf har lavet en årsopgave...

2. hf årsopgaver3.jpg

Assia

Min årsopgave handlede om musik. Jeg skrev og komponerede et album, og så optog jeg en live demo.

Jeg valgte mit årsopgavetema, fordi jeg altid har elsket at skrive mine egne sange. At kunne udfolde mig i min musik i et helt år og kalde det skole var fantastisk.

 

Noget af det bedste ved årsopgaven var, at jeg fik mulighed for at lave en mini-koncert til den afsluttende fremlæggelse.

Frederike

Min årsopgave handlede om digtning på Instagram, og jeg lavede bl.a. en digtsamling.

Jeg valgte mit årsopgavetema, fordi jeg i længere tid, før årsopgaven, havde interesseret mig for emnet.

 

Noget af det bedste ved årsopgaven er, at det har styrket min vilje til at holde fast i et emne, selv om det også har været svært somme tider.

Zilas

Min årsopgave handlede om dansk møbeldesign, og jeg designede og lavede bl.a. et stelmodul/glasbord.

Jeg valgte mit årsopgavetema, da jeg på en måde er vokset op med møbeldesign

 

Noget af det bedste ved årsopgaven var, alle de ting jeg lærte ved fremstilling af bordet.

 

Karen

Min årsopgave handlede om dans. Historien bag, min oplevelse med dans, og hvordan dans påvirker hjernen.

 

Jeg valgte mit årsopgavetema, da dans er noget af det vigtigste i mit liv.

 

Noget af det bedste ved årsopgaven var, at det var en fed oplevelse at få lov at lave en stor opgave, man selv har styr på og overblik over.

Teodor

Min årsopgave handlede om kunstig intelligens og dens sammenkobling med mennesker.

 

Jeg valgte mit årsopgavetema, da jeg har en enorm privat interesse for emnet.

 

Noget af det bedste ved årsopgaven var, at det var fedt med den kunstneriske frihed.

Matis

Min årsopgave handlede om brug af droner i film og tv, og jeg filmede og redigerede bl.a. en landskabsfilm.

 

Jeg valgte mit årsopgavetema, da jeg altid har interesseret mig for film.

 

Noget af det bedste ved årsopgaven var, at jeg fik et dronecertifikat.

Oskar

Min årsopgave handlede om øl og ølbrygning, og jeg bryggede min egen øl.

 

Jeg valgte mit årsopgavetema, fordi det kunne være spændende at lære mere om emnet øl.

 

Noget af det bedste ved årsopgaven var at lære at strukturere sin tid.

Hjalte

Min årsopgave handlede om tankens indflydelse på vores helbred, hvor jeg bl.a. eksperimenterede med mit eget helbred og lavede en kortfilm.

 

Jeg valgte mit årsopgavetema, da jeg altid har været meget interesseret i både psykologi og anatomi.

 

Noget af det bedste ved årsopgaven var, at jeg som en del af opgaven skulle give mig selv mere tid til selvrefleksion.

Amalie

Min årsopgave handlede om brætspillets historie, og jeg producerede b.la. et spil om 2. verdenskrig.

 

Jeg valgte mit årsopgavetema, da jeg kunne kombinere min interesse for brætspil og 2. verdenskrig.

 

Noget af det bedste ved årsopgaven var, at man selv står for at lave opgaven hele vejen igennem.

Nilas

Min årsopgave handlede om animation og dens historie, udvikling og tekniske metoder, og jeg producerede et par korte animationsfilm.

 

Jeg valgte mit årsopgavetema, da det kort forinden havde vakt min interesse.

 

Noget af det bedste ved årsopgaven var at skabe ting og personer i 3D-software.

 

1. hf laver en årsopgave...

1. hf valg af årsopgaver.jpg

Albert

Min årsopgave skal handle om graffiti.

 

Jeg valgte mit årsopgavetema, fordi jeg synes, at det er fedt at lave graffiti og dele sin kunst med andre som en slags socialt netværk.

 

Ved årsopgaven ser jeg mest frem til at udfordre mig selv, og se hvor min kunst fører hen og høre andres mening om graffiti.

Benedikte

Min årsopgave skal handle om dans – standard, latin og klassisk ballet.

 

Jeg valgte mit årsopgavetema, fordi jeg elsker at danse og bruger næsten al min fritid på det.

 

Ved årsopgaven ser jeg mest frem til, at jeg kommer op på tåspidssko, og at jeg bliver en dygtigere danser.

Gustav

Min årsopgave skal handle om musikkens indflydelse på mennesket.

 

Jeg valgte mit årsopgavetema, fordi musik er min store passion, og jeg kunne godt tænke mig at vide mere om, hvorfor/hvordan musik i høj grad kan påvirke vores følelser, sind, tankegang og meget mere, og hvorfor det stadig er et meget stort fænomen.

 

Ved årsopgaven ser jeg mest frem til processen blandt de tre dele af opgaven og selvfølgelig det færdige produkt.

1. hf valg af årsopgaver3.jpg

Lucas

Min årsopgave skal handle om amerikansk politik.

Jeg valgte mit årsopgavetema, fordi at hvis man skal bruge et år på noget, må det jo gerne være noget med lidt schwung i! Som kan forblive interessant i et helt år. Og hvis der er noget, vi har lært af fire år med Trump i Det Hvide Hus, så er det, at USA og deres politikere kan finde på det ene mere vanvittige efter det andet.

 

Ved årsopgaven ser jeg mest frem til er at få lov til at arbejde med et emne og et projekt, jeg fuldstændig selv kan definere.

Hvis du vil vide mere...

Hvis du vil vide mere om, hvordan det er at gå på Steiner HF, så se med her:

SE ELLER GENSE VIRTUELT ÅBENT HUS
SE SMÅ FILM OM STEINER HF
SE LILLE FILM OM STEINER HF I ODENSE

Du kan også kontakte os. Så fortæller vi gerne mere eller gi'r en rundvisning.
hf@rss-odense.dk eller 65 95 70 04.
Vi har stadig ledige pladser – både på hf og i 10. klasse – og det kan stadig nås.